ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ Worgl – ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ


Άρθρο | Κυρ, 10/02/2011 – 09:00

(Με αφορμή, την ιστορία του Βεργκλ, και το πως την εκλαμβάνουν κάποιοι, θελήσαμε να κάνουμε μερικά σχόλιαΔεν θα βγει νόημα, αν διαβαστούν τα σχόλια μας, χωρίς να διαβαστεί η ιστορία, γι’ αυτό αφήσαμε τα σχόλια στο τέλος.Όσοι την ξέρουν, ας πάνε κατ’ ευθείαν στο τέλος.

  Όσο για το μέγεθος των αναρτήσεων μας, δεν κάνουμε επιδερμική πολιτική συνθημάτων. Και πάλι, λέμε πως αφήσαμε πολλά απ’ έξω και δεν είμαστε ευχαριστημένοι γι’ αυτό. Σας συνιστούμε να διαβάσετε στην ιστοσελίδα – πηγή τη «ριζοσπαστική» διακήρυξη του ΕΠΑΜ, χωρίς να μας λέει ποια είναι η ρίζα και η αιτία του «κακού»!!! Οι δικές μας απόψεις θα συμπληρωθούν ή θα εμπλουτιστούν, όταν και αν κάποιος από αυτούς που κατηγορούμε θα πιάσει το μπαλάκι και θα απαντήσει. ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΕΙ ΠΟΤΕ κι ας διασταυρωθήκαμε πολλές φορές με όσους εγκαλούμε, σήμερα.

Το θέμα του χρήματος και η αμφισβήτηση των σημερινών συμβάσεων διαχείρισης του, αποτελεί τη βάση μιας παγκόσμιας απελευθερωτικής πολιτικής. Ετοιμάστε τα όπλα σας. Για να μας σταματήσουν, θα θα θελήσουν να καταλύσουν αυτό που αποκαλούν «δημοκρατία» και να καταργήσουν τις εκλογές.

Κατεβαίνουμε στις εκλογές τους;

Δεν είναι οι εκλογές που αλλάζουν  τα πράγματα. Είναι οι άνθρωποι και οι πολιτικές τους)

Το Worgl (Βεργκλ) ήταν μια μικρή πόλη 4.500 κατοίκων στην Αυστρία όπου διεξήχθη ένα καινοτόμο οικονομικό πείραμα το 1932. Ήδη η Ευρώπη είχε χτυπηθεί από το κραχ του 1929, και το 1931 που εκλέχτηκε Δήμαρχος ο Michael Unterguggenberger (Μίκαελ Ούντεργκέγκενμπέργκερ) ήδη είχε έλθει η ύφεση με 30% ανεργία, και 10% άπορους.

Ο νέος Δήμαρχος προερχόταν από φτωχή αγροτική οικογένεια, ο ίδιος κατόρθωσε να μορφωθεί μόνος του και να γίνει μηχανικός στους σιδηροδρόμους. Αν και ο ίδιος δεν ήταν μαρξιστής,  είχε συνδικαλιστική δράση και υποστήριζε τα συμφέροντα των εργαζομένων ενάντια των πλουσίων επενδυτών του σιδηροδρόμου, πράγμα που το πλήρωσε με την μη προσωπική του άνοδο στην ανώτερη ιεραρχία των σιδηροδρομικών υπαλλήλων. Ήταν ένας άνθρωπος ανοιχτόμυαλος, πρακτικός, εργατικός, δραστήριος που κέρδισε την καρδιά των συμπολιτών του, οι οποίοι τον εμπιστεύτηκαν στη θέση του Δημάρχου, γνωρίζοντας ότι δεν θα τους προδώσει.

Ο νέος δήμαρχος είχε έναν μακρύ κατάλογο έργων που ήθελε να εκτελέσει. Έργα απολύτως απαραίτητα όπως η ύδρευση της πόλης, η ασφαλτόστρωση των δρόμων, ο οδικός φωτισμός και η φύτευση δέντρων κατά μήκος των οδών. Αλλά τα δημοτικά ταμεία ήταν σχεδόν άδεια, και οι δημότες ήταν ήδη σε δεινή οικονομική κατάσταση, αντιμετωπίζοντας αρκετοί από αυτούς πρόβλημα επιβίωσης. Ο Δήμαρχος καταλάβαινε ότι μία αύξηση της φορολογίας τους, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν τα δημοτικά έργα, θα οδηγούσε σε περαιτέρω φτώχεια και ύφεση.

Ο Δήμαρχος όμως είχε μελετήσει το βιβλίο «Η Φυσική Τάξη» του οικονομολόγου Silvio Gesell (Σύλβιο Γκέσελ). Ο οποίος πίστευε ότι η αργή κυκλοφορία του χρήματος είναι η κύρια αιτία για την παραπαίουσα οικονομία. Το χρήμα ως μέσο συναλλαγής ολοένα εξαφανίζεται από τα χέρια των εργατών – παραγωγών και μαζεύεται στα χέρια των λίγων που το συσσωρεύουν, εκμεταλλεύονται τους τόκους, και δεν το επιστρέφουν πίσω στην αγορά. Κατ΄ αυτόν δηλαδή, όσο περισσότερο χρήμα είχαν, όσο περισσότεροι άνθρωποι, οι οποίοι το κυκλοφορούν συνεχώς, τότε η Κοινωνία θα έχει υγιή ανάπτυξη και ευημερία.

Ο Δήμαρχος βάζοντας σε εφαρμογή την παραπάνω θεωρία, ξεκίνησε το πρόγραμμα των Δημοτικών του έργων, δίνοντας δουλειά σε πολλούς εργαζόμενους και εργολάβους, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι η πληρωμή τους θα γινόταν με σελίνια (το νόμισμα της Αυστρίας) όχι εκτυπωμένα από την Εθνική Τράπεζα της, αλλά από τον Δήμο του Worgl. Όντως εκτυπώθηκαν και τέθηκαν σε κυκλοφορία 32.000 σελίνια ως “Γραμμάτια Πιστοποίησης Εργασίας”, κάτι σαν ένα δωρεάν χρήμα, διότι δεν είχαν αντίκρισμα σε χρυσό, απλά αναγνώριζαν την παροχή έργου προς την Κοινότητα. Κόπηκαν χαρτονομίσματα ονομαστικής αξίας στα 1, 5 και 10 σελίνια.
Τα χρήματα του Worgl

Στις 31 Ιουλίου 1932 δόθηκαν τα πρώτα 1.800 Σελίνια για να πληρωθούν οι μισθοί των εργαζομένων, και η αξία των υλικών που αναλώθηκαν τον πρώτο μήνα στα δημοτικά έργα. Οι άνθρωποι που πήραν αυτά τα νέα σελίνια, μπορούσαν να πληρώσουν τους δημοτικούς τους φόρους, αλλά και να αγοράσουν ψωμί. Ο αρτοποιός παίρνοντας αυτά τα σελίνια μπορούσε να αγοράζει αλεύρι από τον μυλωνά. Ο μυλωνάς αγόραζε σιτάρι από τον γεωργό. Ο γεωργός αγόραζε εργαλεία από τον σιδερά. Ο σιδεράς αγόραζε παπούτσια από τον τσαγκάρη. Ο τσαγκάρης πλήρωνε τον δάσκαλο που έκανε μάθημα στα παιδιά του. Ο δάσκαλος αγόραζε ψωμί στον αρτοποιό. Και ο κύκλος κυκλοφορίας του χρήματος επαναλαμβανότανε συνεχώς και καθημερινά, σε τέτοιο σημείο ώστε ήδη την τρίτη μέρα, ο κύκλος εργασιών ολόκληρης της πόλης να είναι παραπάνω από 10πλάσιος από τα 1.800 σελίνια  που δόθηκαν στη κυκλοφορία σε σημείο το να υποπτεύονται κάποιοι ότι κάποια σελίνια είχαν πλαστογραφηθεί. Ο Δήμαρχος όμως είχε εφαρμόσει μία πρόσθετη μέθοδο για να κάνει το χρήμα να αλλάζει συνεχώς χέρια με μεγάλη ταχύτητα:

Τα  χρήματα του Worgl έχαναν το 1% της ονομαστικής τους αξίας κάθε μήνα. Για να αποφευχθεί αυτή η υποτίμηση ο ιδιοκτήτης του γραμματίου το δαπανούσε όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Ειδάλλως, την πρώτη μέρα του επόμενου μήνα, έπρεπε να αγοράσει ένα κουπόνι σαν γραμματόσημο, με αξία το 1% της ονομαστικής αξίας και να το κολλήσει στο χαρτονόμισμα. Υπήρχε δηλαδή μία λειτουργία  αντίθετη από τον τοκισμό, που επέτρεπε στο χρήμα να κυκλοφορεί συνεχώς.

Ο Δήμαρχος φυσικά δεν μπορούσε να προσλάβει όλους τους ανέργους της πόλης για τα δημοτικά έργα. Με την αύξηση του κύκλου εργασιών της πόλης όμως, ο αρτοποιός για παράδειγμα δεν προλάβαινε μόνος του να βγάζει τα ψωμιά που του ζητούσαν, υποχρεώθηκε λοιπόν να προσλάβει έναν βοηθό, τον οποίον πλήρωνε με τα σελίνια του Δήμου. Το ίδιο κάνανε και οι υπόλοιποι επαγγελματίες. Οι βοηθοί που προσλήφθηκαν όμως διευρύνανε την αγοραστική δύναμη της πόλης και έτσι οι επαγγελματίες είχαν να αντιμετωπίσουν μία περαιτέρω αύξηση της ζήτησης, σε σημείο που κανένας κάτοικος της πόλης να είναι άνεργος, αλλά αντίθετα να υπάρχουν παντού αγγελίες ζήτησης προσωπικού. Έτσι το σύστημα αρχίζει να αποκτάει μία δυναμική μορφή, και οι άνεργοι από τα γύρω χωριά έρχονται για να δουλέψουν στο Worgl, επίσης οι παραγωγοί από τα γύρω χωριά που είχαν τα προϊόντα τους απούλητα (διότι μέχρι τώρα κανείς δεν είχε χρήματα για να τα αγοράσει) επιτέλους βρήκαν αγοραστές στο Worgl, αλλά με τους νέους επισκέπτες διευρύνεται ακόμα περαιτέρω η αγοραστική δύναμη, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται και η παραγωγική δραστηριότητα. Οι ξένοι εργάτες παίρνοντας τα σελίνια του Worgl, δυνάμωναν και τις δικές τους τοπικές οικονομίες, επεκτείνοντας την ανάπτυξη στα γύρω χωριά, αλλά το ίδιο το Worgl έβγαινε αλώβητο, από αυτή την έξοδο του χρήματος. Ο Δήμαρχος είχε ένα στρατηγικό πλεονέκτημα: Ήταν αυτός που εκτύπωνε το χρήμα. Δεν ήταν ένας ιδιώτης τραπεζίτης με σκοτεινά συμφέροντα κυριαρχίας από πίσω του, αλλά ένας άνθρωπος στην υπηρεσία των πολιτών.

Η πίσω όψη κάθε γραμματίου περιείχε αυτολεξεί την ακόλουθη συγκινητική δήλωση, κάποια λόγια που φαίνονται σαν να γράφτηκαν σήμερα, και όμως γράφτηκαν το 1932:

«Προς όλους τους ενδιαφερόμενους: Ο αργός ρυθμός που κυκλοφορεί το χρήμα έχει προκαλέσει μια πρωτοφανή ύφεση του εμπορίου και βύθισε εκατομμύρια ανθρώπους σε απόλυτη εξαθλίωση.  Από οικονομικής απόψεως, η καταστροφή του κόσμου άρχισε! -Είναι καιρός, με αποφασιστική και έξυπνη δράση, να προσπαθήσουμε να συγκρατήσουμε την πτωτική βουτιά του εμπορίου και έτσι να σωθεί η ανθρωπότητα από αδελφοκτόνους πολέμους, χάος και διάλυση. Οι άνθρωποι ζουν μέσα από την ανταλλαγή υπηρεσιών τους. Η υποτονική κυκλοφορία έχει σταματήσει σε μεγάλο βαθμό αυτή την ανταλλαγή και έτσι ρίχνονται εκατομμύρια άνθρωποι που θέλουν να εργαστούν εκτός εργασίας – Πρέπει, συνεπώς, να αναβιώσουμε αυτή την ανταλλαγή υπηρεσιών και έτσι οι άνεργοι να επιστρέψουν στην παραγωγική τάξη. Αυτός είναι ο στόχος του πιστοποιητικού εργασίας που εκδίδεται από την αγορά της πόλης του Worgl: Να μειώσει τα βάσανα και το φόβο, να προσφέρει δουλειά και ψωμί».
Η επιτυχία του Worgl

Σε περίοδο 13 μηνών, ο Δήμαρχος εκτέλεσε όλα τα έργα που είχε σχεδιάσει: Ύδρευση, δρόμοι, φωτισμός. Επίσης κατασκευάστηκαν νέα δημόσια κτίρια, ένας ταμιευτήρας νερού, μία πίστα για σκι, και μια γέφυρα. Επίσης έγιναν αναδασώσεις, γιατί αντιλαμβάνονταν οι άνθρωποι του τότε, που ζούσαν πιο κοντά στη Φύση, το μελλοντικό κέρδος από την ύπαρξη των Δασών.

Σε έξι γειτονικά χωριά επεκτάθηκε το σύστημα με επιτυχία. Ο Γάλλος πρωθυπουργός, Eduard Dalladier, έκανε μια ειδική επίσκεψη για να δει το “θαύμα του Worgl”. Τον Ιανουάριο του 1933, το νέο οικονομικό σύστημα επεκτείνεται στη γειτονική πόλη της Kirchbuhl, και τον Ιούνιο του 1933, ο Δήμαρχος του Worgl συναντήθηκε με εκπροσώπους από 170 διαφορετικές πόλεις της Αυστρίας  που ενδιαφέρονταν για την γενικευμένη εφαρμογή του συστήματος και στις πόλεις τους.

Η παρακάτω έκθεση συντάχθηκε από τον Claude Bourdet, έναν αυτόπτη μάρτυρα Καθηγητή του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης:

«Επισκέφθηκα το Worgl τον Αύγουστο του 1933, ακριβώς ένα χρόνο μετά την έναρξη του πειράματος. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα αποτελέσματα  φτάνουν το θαύμα. Οι δρόμοι, περιβόητοι για την άθλια κατάσταση τους, συναγωνίζονται τώρα την ιταλική Autostrade (Ιταλική Εθνική Οδό). Το Συγκρότημα των Δημαρχιακών γραφείων έχει ανακαινιστεί όμορφα ως ένα  γοητευτικό σαλέ με ανθισμένες γλαδιόλες. Μια νέα τσιμεντένια γέφυρα φέρει περήφανα την  πλάκα: “Χτισμένο με δωρεάν χρήματα το έτος 1933?. Παντού βλέπει κανείς νέους φανοστάτες στους δρόμους, καθώς και ένα δρόμο με το όνομά του Silvio Gesell. Οι εργαζόμενοι στα πολλά εργοτάξια είναι όλοι ένθερμοι υποστηρικτές του συστήματος του δωρεάν χρήματος.  Στα καταστήματα τα γραμμάτια είναι αποδεκτά παντού, παράλληλα με τα επίσημα χρήματα. Οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί. Κάποιοι υποστήριξαν ότι το σύστημα που πειραματίστηκε στο Worgl εμποδίζει την φορολογική ισότητα, γιατί ενεργεί σαν μία μορφή εκμετάλλευσης του φορολογουμένου. Φαίνεται να υπάρχει ένα μικρό λάθος σε αυτό τον τρόπο σκέψης. Ποτέ στο παρελθόν δεν είδε κανείς τους φορολογούμενους να μη διαμαρτύρονται έντονα κατά την αφαίρεση των χρημάτων τους. Στο Worgl κανείς δεν διαμαρτύρονταν. Αντίθετα, οι φόροι (σε μορφή γραμματίων) καταβάλλονται εκ των προτέρων στον Δήμο. Οι άνθρωποι είναι ενθουσιασμένοι με το πείραμα και διαμαρτύρονται στην Εθνική τους Τράπεζα η οποία αντιτίθεται στην έκδοση των νέων αυτών χαρτονομισμάτων (των τοπικών γραμματίων). Είναι αδύνατο να αποδώσει κανείς  τη γενική βελτίωση του Worgl μόνο στη «νέα μορφή των φόρων». Δεν μπορεί κανείς παρά να συμφωνήσει με το Δήμαρχο ότι το νέο νόμισμα εκτελεί τη λειτουργία του πολύ καλύτερα από το παλιό. Αφήνω στους ειδικούς για να διαπιστωθεί αν υπάρχει πληθωρισμός, παρά την κατά 100% κάλυψη των βασικών καταναλωτικών αγαθών. Παρεμπιπτόντως, αυξήσεις των τιμών, το πρώτο σημάδι του πληθωρισμού, δεν εμφανίζονται. Όσον αφορά την οικονομία, μπορούμε να πούμε ότι το νέο νόμισμα ευνοεί την εξοικονόμηση κατά κυριολεξία και όχι την αποθησαύριση του χρήματος. Δεδομένου ότι τα χρήματα χάνουν την αξία τους κρατώντας τα σπίτι, μπορεί κανείς να αποφύγει την υποτίμηση αυτή επενδύοντάς τα σε μία τράπεζα καταθέσεων. Το Worgl έχει γίνει ένα είδος προσκυνήματος για τους μακρο-οικονομολόγους από διάφορες χώρες. Ο καθένας μπορεί να τους  αναγνωρίσει αμέσως, από τις εκφράσεις τους, κατά τη συζήτηση τους στους όμορφους δρόμους του Worgl, ή ενώ κάθονται στα τραπέζια των εστιατορίων. Ο πληθυσμός του Worgl με χαρά, περήφανος για τη φήμη τους, τους καλωσορίζει θερμά.»
Το τέλος

Η Κεντρική Τράπεζα της Αυστρίας πανικοβλήθηκε, στο ενδεχόμενο το πείραμα του Worgl να επεκταθεί σε όλη την Αυστρία και αποφάσισε να διεκδικήσει τα μονοπωλιακά δικαιώματα της, απαγορεύοντας δωρεάν νομίσματα. Η υπόθεση έφτασε ενώπιον του Αυστριακού Ανώτατου Δικαστηρίου, το οποίο επικύρωσε το μονοπωλιακό δικαίωμα της Κεντρικής Τράπεζας για την έκδοση νομίσματος. Και έγινε ποινικό αδίκημα η έκδοση “νομίσματος έκτακτης ανάγκης”. Το Worgl γρήγορα επανήλθε στην ανεργία του 30%. Κοινωνική αναταραχή εξαπλώθηκε γρήγορα σε όλη την Αυστρία, διότι οι απλοί άνθρωποι δεν καταλαβαίνανε γιατί η Κυβέρνησή τους και η Δικαιοσύνη, που υποτίθεται ότι εξυπηρετούν τα συμφέροντα των πολιτών, δεν τους αφήνει να εξασκούν τη δοκιμασμένη λύση που βρήκανε στην αντιμετώπιση της ύφεσης, αλλά τους επιβάλει τα δικά της μέτρα που αποδεδειγμένα όπως και πριν τους ξαναβύθισε στη φτώχεια και την ανέχεια. Το 1938 ο Χίτλερ προχώρησε στην προσάρτηση της Αυστρίας (χωρίς να βρει την παραμικρή πολεμική αντίσταση) με έναν από τους λόγους για αυτό, το ότι πολλοί άνθρωποι τον είδαν ως τον οικονομικό και πολιτικό σωτήρα τους. Ακολούθησε ο Πόλεμος, και το πείραμα του Worgl έμεινε στην Ιστορία.

(Βιβλιογραφία: ΕΔΩ)

ΠΗΓΗ: ΕΠΑΜ ΔΥΤ.ΑΤΤΙΚΗΣ

—————————————

ΣΗΜ.»Ι»: Το πείραμα του Βεργκλ είναι ένα καλό παράδειγμα για το τι είναι χρήμα και πώς λειτουργεί. Αντίστοιχη πληροφορία δίνει ο μύθος της πουτάνας και του ξενοδόχου, όπου τα 50 ευρώ ενός πελάτη του ξενοδοχείου, έκαμαν το γύρο του χωριού,  εξοφλώντας χρέη, πριν καταλήξουν στην τσέπη του πελάτη, ο οποίος μετάνοιωσε, ακύρωσε το δωμάτιο και πήρε την προκαταβολή πίσω.

Το παράδειγμα του Βεργκλ είναι η επιβεβαίωση της φράσης: «Το χρήμα είναι σαν την κοπριά. Μαζεμένη βρωμάει, σκορπισμένη είναι ωφέλιμη».

Είναι η συντριβή των λογικών του μονεταρισμού, ο οποίος , όμως, στην περίπτωση του ΕΠΑΜ, που δίνει το θέμα, γίνεται προσπάθεια να αντικατασταθεί από έναν «αριστερό» μονεταρισμό, ο οποίος πουλιέται σαν το φάρμακο που θεραπεύει κάθε νόσο και κάθε μαλακία: «έξοδος από το ευρώ» .

Αυτό που δεν μας λέει το πείραμα του Βεργκλ είναι:

1. Το πείραμα «πέτυχε», επειδή η περίοδος του ήταν μικρή και δεν επηρεάστηκε από πληθωριστικές κινήσεις. Έτσι το πρώτο μας θέμα για προβληματισμό, τι είναι πληθωρισμός; ποιος τον δημιουργεί; ποιος θα τον αντιμετωπίσει; πως  αντιμετωπίζεται, σε μια δημοκρατική πολιτεία;

2. Το πείραμα λειτούργησε, σε μια εποχή «τοπικότητας», όπου η τοπική παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών κάλυπτε το  μεγαλύτερο ποσοστό των αναγκών των κατοίκων. Δώστε, σήμερα, στον φούρναρη ένα τοπικό νίμισμα κι ας πάει να το δώσει αυτός στην αλευροβιομηχανία, που εδρεύει, άγνωστο πού, για να δούμε αν αυτή θα το πάρει. Τότε, ο φούρναρης το έδινε στον μυλωνά.

«Ηθικό «συμπέρασμα»: Να ξαναδούμε μερικά πράγματα που προκύπτουν από την παγκοσμιοποίηση των αγορών, από τη σκοπιά της ελευθερίας του ανθρώπου και να επινοήσουμε τρόπους, ώστε η τοπικότητα και η τοπική παραγωγή να γίνει «ανταγωνιστική» και βιώσιμη.

3. Στο βάθος των πραγμάτων και της μικρής ιστορίας κρύβεται κάτι πολύ πιο μεγάλο, αλλά η επιδερμική προσέγγιση των αμαθών(;)  πολιτικών μορφωμάτων, το πετάει στα σκουπίδια:

– α. Το νόμισμα, είναι πρώτα και πάνω από όλα «κοινωνική σύμβαση», συμφωνία μεταξύ ανθρώπων και νομοθετική κατοχύρωση της συμφωνίας.

Ποιος συμφώνησε το ευρώ και το χρήμα, γενικά, να το δανείζονται, κράτη και λαοί, από τους τραπεζίτες; Αυτή την κοινωνική σύμβαση, ποιος λαός την υπέγραψε, πλην των πολιτικών, που ακούν στο όνομα Παπαρήγα, Τσίπρας, Καρατζαφέρης, Καζάκης, Σαμαράς, Παπανδρέου, Σημίτης και οι πρόγονοι αυτών;

Και αναφερόμαστε, με ιδιαίτερη αυστηρότητα, στον αυτοαποκαλούμενο αντιστασιακό πατριωτισμό, αριστερής και δεξιάς απόκλισης, γιατί τα μίσθαρνα όργανα του δικομματισμού υπέγραψαν τις συμβάσεις, αλλά αυτοί ΟΛΟΙ έχουν αναλάβει να αποκρύπτουν την ουσία της πολιτικής, της οικονομίας, του χρήματος και της απάτης, που βιώνουμε.

– β. Κι ακόμα πιο βαθιά, πίσω από την κοινωνική σύμβαση για το τι είναι χρήμα, κρύβονται οι ανθρώπινες σχέσεις. Τι θα το κάνουμε, όταν θα μπορούμε να το τυπώνουμε; Μπορεί να αντέξει μια δημοκρατία και μια κοινωνία, με τις σημερινές άγριες σχέσεις και αξίες;  Ή μήπως, είτε με ευρώ, είτε με σελίνι, ρούβλι ή δραχμή, εμείς, παραμένοντας άνθρωποι του τάληρου, θα καίμε τις ζωές μας και θα βγάζουμε τα μάτια μας;

– γ. Το χρήμα εφευρέθηκε πριν τη γραφή. Και η γραφή εφευρέθηκε, για τις ανάγκες του χρήματος. Μετά από 5.000 χρόνια χρήματος και 300 χρόνια «οικονομικής επιστήμης»,  ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ μια θεωρία για τη δημοκρατική διαχείριση του χρήματος . Και πώς να υπάρξει, αφού όλοι τους είναι εντεταλμένοι των τραπεζιτών και δεν πρέπει να αναφέρουν το όνομα «Κυρίου του Θεού τους, επί ματαίω»;

– δ. Στη Μικρά Ασία, στη Λυδία, επινοήθηκε η κατασκευή νομισμάτων, σαν μια μορφή χρήματος, και τα πρώτα νομίσματα βρέθηκαν στην Έφεσο και την Πέργαμο. Από την Ελλάδα, θα ξεκινήσει η απελευθέρωση των λαών, από το χρήμα ως χρέος και τους ιδιοκτήτες, τόσο του χρήματος, όσο και του χρέους.

Ας ξεκινήσουμε, προσπαθώντας να δώσουμε απάντηση στις ερωτήσεις του κυρίου καθηγητή.

Η ιστορία διδάσκει, αλλά όταν δεν ξέρεις την ιστορία του αυνανισμού και την ιστορία του χρήματος, δεν διδάσκεσαι τιποτα.

(εικόνα Δον ΨΥΧΩΤΗΣ)

το είδαμε στο ΙΘΑΚΗ ΝΕΤ

________________________________

http://wp.me/p1QIo0-1z

This entry was posted in ΑΚΤΙΒΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΔΡΑΣΕΙΣ. Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ Worgl – ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ

  1. Ο/Η Omadeon λέει:

    Δεν βρίσκω κανένα πρόβλημα. ΚΑΙ εσείς έχετε δίκιο ΚΑΙ το ΕΠΑΜ, αλλά ΚΑΙ ο καθηγητής. Απλώς χρειάζεται ξεκαθάρισμα λεπτομερειών.

    Το μόνο που εντόπισα ίσως λάθος στις αντιρρήσεις σας είναι τα περί πληθωρισμού, ειδικά για το Βεργκλ. Διότι αποτέλεσε αυτόνομη τοπική νησίδα που ενδέχεται να αντιστεκόταν αποτελεσματικά και στον ευρύτερο πληθωρισμό, σε σημαντικό βαθμό (όχι βέβαια εντελώς). Οπότε… που είναι το πρόβλημα? Στο ότι οι εξαρτήσεις από πρώτες ύλες εκτός κοινότητας (και άλλα προΪόντα που δεν είναι τοπικά) σημαίνουν και ότι εκτίθεται ένα τέτοιο πείραμα σε πληθωρισμό? Δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό, νομίζω. ΟΥΤΕ και μπορεί.

    Μετά… το ότι «δεν είναι εφαρμόσιμο σήμερα» το Βεργκλ, είναι πολύ συζητήσιμη αντίρρηση, ιδίως λόγω της επικείμενης στροφής σε τοπική παραγωγή λόγω κόστους πετρελαίου που καθιστά τις μεταφορές προϊόντων ασύμφορες. ΟΣΟ πιο τοπική η παραγωγή, τόσο καλύτερα. Επίσης δεν λείπουν τρόποι μετατροπής του τοπικού χρήματος σε κάποιο άλλο, παγκόσμιο ή εθνικό, αλλά ακριβώς το γεγονός ότι είναι τοπικό και ελεγχόμενο από μια πραγματική κοινότητα κάνει και τη μετατροπή αυτή βελτιστοποιήσιμη ανάλογα με κινήσεις ή αποφάσεις που παίρνουν άμεσα ενδιαφερόμενοι πραγματικοί άνθρωποι, όχι… απόμακροι τραπεζίτες σε ουρανοξύστες χιλιάδες μίλια μακριά.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s